27. september 2010

Dondurma på Cafe Mado

Vi spiste is på Cafe Mado søndag eftermiddag.


Jeg valgte den særlige tyrkiske is - Dondurma- som er is lavet på gedemælk. Dondurma er kendt for sin struktur og sin hårdhed. Isen er fuldstændig uden krystaller og spises ofte med kniv og gaffel. Isen er desuden længe om at smelte - selv på en varm søndag eftermiddag.

Eventyret om Dondurma går mere end 300 år tilbage og startede med isen Karsambac, som er lavet af honning, melasse, frugtekstrakter og uberørt sne.
Senere er Dondurma kommet til, som er fremstillet af gedemælk fra geder som græsser i de høje Ahir bjerge og som spiser blomster fra orkideer, timian og de græsser, som gror på de høje platauer tæt på skygrænsen.

Gedemælken tilsættes Salep - som er mel malet af orkideernes rødder og Mastik, som er melasse fra Pistacie træet. Men den største hemmelighed  er tålmodigheden i fremstillingen, for at få den helt rigtige smag og konsistens frem i isen.



Chokoladeis med den reneste, fedeste kakao, Pistacie is - med små stykker af pistacienødder og en is naturel. Jeg kunne kun spise halvdelen, men jeg er sikker på, jeg må afsted igen og ha' "den anden halvdel" en anden dag.

Renaud spiste kirsebær sorbet - fantastisk lækkert - men jeg rystede for meget på hånden, da jeg tog billedet. Men isen var ualmindelig blød og cremet af en sorbet is at være.

Ingen kommentarer: